MX5 SUPERCHARGER! (en meer mods)

Het is dan eindelijk zo ver; de Mazda MX-5 is officieel sneaky!

Na aankoop aanvankelijk nooit met de intentie om veel te veranderen nu totaal veranderd.

Het was jammer dat de auto geen cruise control had, maar gezien de staat van de auto een kleine concessie.
Een kleine concessie tot bleek dat deze generatie in Europa nooit cruise control als optie had!
Na enig onderzoek en rondvragen is er uiteindelijk een gemodificeerde ECU met aangepaste kabelboom in gekomen.
Samen met originele bediening op het stuur uit de latere facelift lijkt het compleet origineel!

Hoe fantastisch de auto ook rijdt, zeker met het dak open is het motorgeluid erg gemaskeerd.
Dit heeft er voor gezorgd om een wat minder OEM-look modificatie te doen, maar alleen onder de motorkap zichtbaar dus vooruit.

Een Pipercross induction kit heeft de auto uiteindelijk een wat beter te horen inductie geluid gegeven zonder dat het opvallend luid werd.

Dan de opvallend hoge stance van de auto.
De eerste van de NC generatie (NC1) staat erom bekend, de opvallend hoge SUV achtige stance.

Een MX5 SUV


Deze is bij de eerste facelift (NC2) al door mazda zelf minder hoog gemaakt.
Reden genoeg om al spoedig verlagingsveren te installeren om de SUV look tot het verleden te laten behoren.

Samen met een set spacers maakt het het totale plaatje perfect passend in de wielkasten.

Zomaar een moment als elke dag even scrollen door de socials en een opvallend stukje hardware tegenkomen; een G Racing shortshifter voor een 5bak. Dat maakt nieuwsgierig! De vraagprijs lijkt erg redelijk en stuur meer uit nieuwsgierigheid een berichtje.
De verkoper is erg vriendelijk en behulpzaam. Hij biedt hem aan voor een nog mooiere prijs, dat kan ik eigenlijk niet weigeren toch?

De shifter installeren was makkelijk. De interieurdelen demonteren was veel vervelender.
De MX-5 staat al bekend om een van de beste auto’s om mee te schakelen, maar toch is het met deze shifter een totaal andere beleving.
Alles voelt strakker en ongedempt aan, er zit nergens rubber tussen om trillingen te dempen.
Comfortabel is het niet persé maar wat is het ongelooflijk satisfying om de versnellingen door te klikken op deze manier!

Maar nog even over die rijhoogte, hij is van zijn SUV look af. Maar toch kan het wat stoerder.
De verlagingsset heeft er eigenlijk voor gezorgd dat de auto er uit ziet als hoe het had moeten zijn af fabriek.
Toch zou voor de sportieve look toch nog een centimetertje of twee minder mooier zijn.
Na een tijdje inlezen en onderzoeken is uiteindelijk de keuze gevallen op een set TEIN street advance Z’s gevallen.
Deze set is in hoogte en demping te verstellen, wat fijn is om de auto voor verschillende ritten af te kunnen stellen!

TEIN steet advance Z’s gemonteerd

Dan de grootste overweging. De auto is gekocht willens en wetens dat het een 1.8 is, het minder gewilde broertje van de 2.0.
Er is niks mis met het karakter van de 1.8 en deze biedt ook voldoende power om leuk te kunnen rijden.
Toch heb ik altijd de voorkeur voor de 2.0 gehad met de zoektocht naar een mooie MX-5.
De enige reden dat we toch deze 1.8 gekocht hebben is simpel, hij is namelijk uniek goede staat en helemaal naar onze smaak.
Je hoeft geen moeite te doen om leuke spullen te vinden voor een MX-5. Zo had ik al vrij snel kennis genomen van BBR.
Ze bieden een pakket een van onder anderen nokkenassen en een nieuw spruitstuk wat de 1.8 al krachtiger maakt dan een standaard 2.0.
Dit wil ik! Dan maak ik op deze manier toch een soort 2.0 van onze nagenoeg perfecte 1.8.
Maar wacht, er is meer! Dit is een van de vele kits die BBR maakt en installeert. Wat hebben ze nog meer?
Simpele remaps, spruitstukken, nokkenassen, supercharger kits, turbo kits!? Eens kijken dan.
Wat gaaf, ze maken complete bolt-on kits die zo mooi ontworpen zijn dat het origineel af fabriek lijkt!


Hier gaan we voor. Dit maakt de auto een echte wolf in schaapskleren!
De keuze is gevallen op een supercharger kit. Een centrifugaalsupercharger van Rotrex met verdere hardware van BBR.
Waarom geen turbo? Aanvankelijk leek dit het meest aantrekkelijk. Toch geeft een turbo achteraf inbouwen wat meer risico.
De turbo wordt heel erg heet en krijgt smering van de motor. Het opbouwen van boost op lage toeren kan veel stress geven aan je standaard motor.
Waar vaak de compressie van motoren verlaagd wordt voor een forced induction ombouw zijn deze kits gemaakt voor de standaard compressieverhouding.
Een turbo spoelt op door energie van de verbranding te gebruiken. Deze kan dus in theorie bij elk toerental al hoge boost geven, al is het met “lag”.
Een supercharger draait door een poelie aan de motor. Dit is een veel simpeler systeem wat dus ook meer boost levert met hogere toerentallen.
De supercharger levert altijd boost en heeft daarom ook geen lag, het opbouwen van meer druk gaat wel lineair omhoog met het toerental.
Bij lage toeren is de supercharger dus niet heel effectief en dus vrij “vriendelijk” voor het standaard blok. Daarnaast heeft deze Rotrex supercharger een eigen oliesysteem.
De olie is gescheiden van de motor en heeft een eigen oliereservoir en oliekoeler.
Verder zit er ook een intercooler bij die samen met de oliekoeler voor de radiateur worden geplaatst.
Een ander vereiste voor deze kit is dat het standaard zeer restrictieve spruitstuk vervangen wordt voor een ander exemplaar.
De keuze in spruitstukken is enorm. Performance met of zonder catalysator, equal length, unequal length, van alles!
De meeste power zit in een equal length zonder catalysator, dus dat is voor de meesten al een logische keuze.
Echter is de keuze gevallen op een unequal length spruitstuk. Twee cilinders hebben een lang traject en twee cilinders hebben een kort traject naar het punt waar ze samenkomen.
Dit zorgt ervoor dat de flow niet optimaal is, maar deze ongelijke pulsen zorgen wel voor een heel uniek geluid! De meesten zullen het geluid herkennen als een Subaru Impreza.


Verder is dit ook een voordel ten opzichte van een turbo kit. Turbo’s dempen het motorgeluid en zorgen dus op een verder standaard uitlaat voor een stiller geluid!
De leverancier van de BBR kit in Nederland is voor zover we weten de enige die ook daadwerkelijk ervaring hebben met deze spullen.
Na informeren en vriendelijk geholpen te zijn kwamen ze ook met een aantrekkelijk voorstel om de kit in te bouwen. Voor deze prijs kan ik dit beter uitbesteden aan hen!
En wat een resultaat heeft het gegeven – precies het zelfde van buiten maar zodra de motor start een ongelooflijk beest!


De motor slaat aan, de supercharger laat zich meteen horen en de roffel van de uitlaat klinkt anders. Hij heeft zin om te rijden.
De eerste meters voelen vrij normaal. De auto voelt hetzelfde maar het geluid is wel veranderd. Het gas gaat in; de supercharger laat zijn toon voorzichtig horen.
Hoe hoger de toeren hoe harder de supercharger gaat schreeuwen en hoe meer boost hij levert. 3000 toeren en hij trekt beduidend harder dan standaard.
4000 toeren en hij voelt vlot aan en laat voelen dat hij meer kan en wil! 5000 toeren en de overweldiging slaat toe, wat een ongelooflijk verschil!
Het feest stopt nog steeds niet bij 6000 toeren waar het vermogen zijn max bijna bereikt, vergeet niet te schakelen want je zit zo aan de begrenzer!

Wat is de auto in een jaar tijd stiekem toch veranderd. Een jaar geleden hadden we nooit gedacht dat dit überhaupt mogelijk zou zijn, laat staan realiteit zou worden.
De auto is nu officieel een Sneaky Miata.